CASE-STUDIE

UNGE I TAIWAN
LÆRER DERES MENNESKERETTIGHEDER


OVER
435
SKOLER
i hele
TAIWAN

har modtaget
SEMINARER

Da 10 procent af eleverne i de taiwanesiske skoler angiveligt udsættes for mobning, arbejder Unge for Menneskerettigheder aktivt på at øge de unges forståelse af problemet.

Siden Unge for Menneskerettigheder i Taiwan blev stiftet i 2004 har deres mål været at nå ud til stort set alle skoler med oplysning om menneskerettigheder for dermed at gøre de unge i stand til at beskytte deres egne og andres rettigheder. For at nå deres mål har YHR-holdet i Taiwan lagt deres arrangementer på de menneskerettighedsdage, der almindeligvis markeres rundt om i verden.

På den Internationale Dag for Tolerance, som hvert år markeres den 16. november, organiserede YHR for nyligt en foredragsturné om menneskerettigheder, som besøgte fjerntliggende grundskoler i Pingtung-amtet i det sydvestlige Taiwan.

Hvert år holder YHR også offentlige arrangementer og oplæg på skoler i Kaohsiung den 10. december, som er den Internationale Menneskerettighedsdag. Hundreder af studerende samles til improviserede forestillinger, hvor de demonstrerer artikler fra Verdenserklæringen om Menneskerettighederne for hinanden. En af forestillingerne var et skuespil, som blev iscenesat af eleverne på en underskole i Kaohsiung, og som demonstrerede menneskerettigheden ”Gør ikke forskel på folk”.

Året igennem afholder YHR seminarer og oplæg for grundskoleelever samt forelæsninger ved universiteter og underskriftindsamlinger over hele landet. Til dato er disse præsentationer nået ud til 59.000 elever i 435 skoler. Budskabet er blevet yderligere udbredt gennem tusinder af nyhedsartikler samt tv- og radiointerviews og gennem public service-meddelelser om menneskerettighederne, som er blevet vist på 50 stationer til 6 millioner seere.

De positive reaktioner og holdningsskiftet blandt skoleelever er et bevis for programmets effektivitet og har ført til, at undervisningsministeren officielt har udnævnt Unge for Menneskerettigheder som medlem af Taiwans Råd for Undervisning i Menneskerettigheder.